Jak jsem se učila anglicky

08.02.2021

Ano, i lektorka angličtiny někdy začínala, chodila do kurzů nebo měla individuální výuku, aby jednou mohla být tam, kde je teď. Mít své jazykové studio a učit vás, mé studenty, jak mít angličtinu rád, jak se nebát mluvit a jak se domluvit. Tento článek je nejen o mých začátcích jako student, ale také o tom, jak se výuka jazyků změnila.

Na základní škole jsme angličtinu měli jen jako kroužek odpoledne po škole, na který si po pravdě moc nepamatuju. Jako povinný jazyk jsme dostali angličtinu na gymnáziu a já se setkala se svou první učitelkou angličtiny, která uměla nejen anglicky ale i nás to uměla naučit. A ještě se jmenovala stejně jako já, Holubová. Oblíbila jsem si jí i angličtinu, a to nejen proto, že řekla, že jsem jednooký král mezi slepými, což byl vlastně kompliment. A jak jsme se tehdy učili? Učebnice Mr. Prokop tehdy vládla jazykovým kurzům, kniha se takhle samozřejmě nejmenuje, ale my znalí ji jinak neřekneme. Celou knihou nás provázela rodina pana Prokopa, který nám vždy na začátku lekce řekl něco o sobě, o své práci nebo o své dovolené. A pak už byla cvičení, konkrétně drilová cvičení na procvičení daného jevu. Jev se asi procvičil, ale rozhodně nás nerozmluvil. Poslech se v hodinách pouštěl z kazet, což bylo hudební medium, které přišlo po gramofonových deskách. I já, když jsem začinala učit, tak jsem měla hodně kazet s nahrávkami anglicky mluvících rodilých mluvčích.

Ale zpět k mým kurzům angličtiny jako studenta. Většina lekcí byla postavena na překladu, v kurzu bylo až 20 lidí a když jsme během hodiny řekli 2 věty, měli jme pocit, jak dobře jsme si popovídali.

Nicméně i tak jsem se dostala na studia angličtiny, dokončila je a ještě je doplnila certifikáty až do úrovně rodilého mluvčího. Protože mi to bylo pořád málo, začala jsem každé léto jezdit do Anglie a pracovat 2 měsíce v Camphillu, aby má angličtina zněla opravdu anglicky.

Vždycky jsem si přála učit děti a později dospělé tak trochu jinak. Mým oblíbeným nástrojem byly nůžky a já stříhala a stříhala a dávala svým studentům kartičky a obrázky, aby co nejvíce mluvili. Můj názor je, že dokud vám druhá strana rozumí, tak na chybách nesejde. Po kazetách přišla na řadu cdéčka, kvalita nahrávek byla mnohem lepší a moji studenti se mohli učit rozumět rodilým mluvčím.

Z Anglie jsem si začala vozit anglické knížky, audio knížky, a spoustu her. A v hodinách jsme hráli a hráli a najednou studenti mluvili anglicky, dokonce i ti, co ke mně přišli se slovy : "Já se nikdy mluvit nenaučím, mám blok". Po cd nahrávkách přišla videa, nejprve videa k učebnicím a později videa v počítači, kde je nepřeberné množství materiálů k poslechu. Stále jsme seděli v učebnách, stále jsme měli bílou tabuli, kam jsem psala slovíčka, ale už si je studenti nemuseli opisovat, ale mohli vzít telefon a tabuli si vyfotit. To samé, když jsme skládali fráze na kartičkách, stačilo vše vyfotit a doma mohli opakovat.

A pak přišel březen 2020, učebny se zavřely, na přehrávači a bílé tabuli se začal usazovat prach a já byla ráda, že jsem si na začátku roku pořídila dobrý počítač. Ke slovu přišel skype, zoom, google classroom a další platformy. Naučili jsme se sdílet obrazovku, pouštět video na dálku, používat virtuální tabuli a využívat spousty a spousty nápadů, které nám internet dává k dispozici.

Online výuka nemusí být jen nouzová varianta na přechodnou dobu, může nám ukázat nové možnosti, jak se cizí jazyk učit a také jak ho aktivně užívat, i když zrovna nemůžeme cestovat. Že nevíte jak? Můžete poslouchat písničky, sledovat videa a filmy v cizím jazyce, když si dáte titulky v daném jazyce, uvidíte, jak brzy porozumíte. Najděte si skupinu lidí se stejnými zájmy, rádi háčkujete? přidejte se do skupiny Crochet land, rádi pečete? najděte si skupinu Baking and cooking, a pište, chatujte a nejen angličtinu používejte.

Pořád si nejste jistí, jak na to? Napište nebo zavolejte, moc ráda vám poradím.